Preturi plasare publicitate TV Moldova
24305
single,single-post,postid-24305,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.9,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.3,vc_responsive,ro
featured-image-tv-advertising-moldova

Cât costă plasarea publicității TV în Moldova?

tv-advertising-in-moldova

În secolul XXI, numit secolul tehnologiilor informaţionale, suntem copleșiți de o multitudine de fluxuri informaţionale, parte semnificativă a cărora fiind publicitatea. De multe ori nu bănuim de ce ne dorim în mod special un «Samsung S6 Edge+», de ce bem cafea «Jacobs Monarch», visăm la un apartament luxos din complexul «Eldorado Terra», iar pe cei apropiaţi îi bucurăm cu ciocolate «Корона». De fapt totul este destul de simplu. Din copilărie ne aflăm sub influenţa mai multor surse de publicitate: ascultând spoturi vesele la HIT FM, răsfoind revista preferată VIP magazine, trecând cu maşina pe bulevardul Ştefan cel Mare pe lângă city light-uri şi billbord-uri, comunicând prin intermediul reţelelor sociale sau căutînd pe Google reţeta salatei preferate. Dar una din surse este pe bună dreptate numită regina publicităţii – televiziunea.

DE CE PUBLICITATE LA TV?

Astăzi este greu să ne imaginăm viaţa fără televiziune. Chiar şi în cel mai îndepărtat sat, în fiecare casă există un televizor care recepţionează posturi TV naţionale şi regionale. Acesta este motivul pentru care agenţii de publicitate tind să promoveze produsul sau serviciul său anume prin intermediul televiziunii.

Dintre avantajele publicităţii TV evidențiem următoarele:

  • COMUNICAREA ÎN MASĂ – din multitudinea formelor de publicitate, anume aceasta permite acoperirea celui mai mare număr posibil de clienţi potenţiali şi informarea lor despre un produs sau serviciu;
  • UNIVERSALITATEA – doar în câteva secunde aceasta este capabilă să acţioneze asupra organelor auzului, văzului, dar şi asupra subconştientului, asigurînd un impact/o influenţă mult mai mare decât celelalte canale media;
  • INFORMATIVITATEA şi ATRACTIVITATEA – publicitatea la televiziune devine tot mai interesantă, cu un caracter informativ, ceea ce permite formarea imaginii produsului, desemnînd totodată avantajele lui.

În pofida multitudinii de avantaje, menţionăm şi unele dezavantaje ale publicității TV:

  • perioadă lungă de timp pentru planificare – nu se potriveşte pentru campaniile, ce trebuiesc lansate în scurt timp;
  • nivel înalt de clutter;
  • pentru plasare este nevoie de un spot video, producerea căruia este relativ costisitoare;

Cel mai „înspăimântător” factor, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii, este părerea că „biletul de intrare” la TV are un cost ridicat, iar opinia că publicitatea TV este mai costisitoare decât la toate celelalte canale media continuă să persiste.

COSTURI ȘI BUGETE PUBLICITARE

Dacă luăm în considerare valorile absolute ale bugetelor de televiziune, atunci cu siguranţă putem afirma că „biletul de intrare” este într-adevăr costisitor.

Costul pentru o campanie completă de publicitate la TV începe de la 5000-10 000 Euro, nemaivorbind de giganţii pieţei publicitare, bugetele anuale ale cărora numără sute de mii de euro.

Astfel de volume nu sunt pentru buzunarele întreprinderilor mici, ci mai degrabă sunt o platformă pentru jucători mult mai puternici şi rezistenţi.

preturi-publicitateTV

Deşi există excepţii pentru fiecare, iar cu o calculare corectă şi o planificare raţională,  modalitatea de a sări pe bandwagonul acestui „tramvai de elită” poate fi găsită. Pe de altă parte, analizând publicitatea TV din punct de vedere al eficacităţii, iar mai exact al costului pentru acoperirea auditoriului, veţi fi uimiți să aflaţi că acest indicator va fi minim în comparaţie cu canalele media tradiţionale. Desigur, aici nu ne referim la publicitatea de pe internet, care în ultima perioadă câştigă teren considerabil față de televiziune.

PRINCIPII ȘI TERMENI ÎN PUBLICITATEA TV

Angajaţii experimentați ai agenţiilor de publicitate cu siguranţă nu o dată au auzit întrebarea simplă, dar în acelaşi timp complicată: Cât costă publicitatea/plasarea la TV în Moldova? Simplă – pentru că foarte bine înţelegi ce se are în vedere, iar complicată – pentru că la această întrebare nu poţi da un răspuns clar şi imediat. Propun să explorăm terenul și să clarificăm care este problema.

Aşadar, pentru a achiziţiona produsele, iar în cazul nostru acestea sunt posibilităţile publicitare TV (minute/inventar) este important să înţelegem cine de fapt le vinde. Ca vânzători pot fi identificaţi:

  • Canalele TV, care îşi vând inventarul de sine-stătător;
  • Casele de vânzări, aşa numitele Sales Houses, care adesea conţin un split format din câteva canale TV. Să cumperi de la canale/selleri este posibil atât în mod direct, cât şi prin intermediari – agenţiile de publicitate.

Pot fi aduse multe argumente referitor la cum este mai rentabil şi corect să cumperi – independent sau prin intermediul agenţiilor, însă practica arată că aceasta dispută o cîștigă doar adevăraţii profesionişti.

În continuare avem nevoie de o înţelegere clară a termenilor de bază, care sunt extrem de familiari pentru cei care activează în domeniu:

  • Prime Time – intervalul de timp dintre 18:00-23:59 – cel mai râvnit, aşa numitul interval cu cel mai mare raiting, atunci când oamenii se întorc de la serviciu şi îşi petrec timpul privind programe de divertisment sau filme, din această cauză auditoriul care poate fi acaparat este în număr maxim. Astfel, costul pentru plasarea în prime time este de două ori mai mare decât în off prime time.
  • Off Time – intervalul de timp dintre 00:00-17:59. De obicei preţul pentru plasare în acest interval constituie 50% din preţul pentru plasarea în prime time.

De asemenea, este important să menţionăm cele două principii de bază ale realizării posibilităţilor publicităţii la TV, care există în acest moment în Moldova:
1.Vânzarea minutelor – mult timp a fost unica metodă de vânzare a timpului publicitar. În ofertele de preţuri de regulă se indică preţul pentru plasarea unui spot de 30 de secunde, în diferite intervale de timp. Preţul maximal se referă la intervalul de timp prime time.
2. Vânzarea raitingurilor. RAITING – numărul de persoane, care au vizualizat canalul media în timpul unui eveniment specific (program, serial/ bloc publicitar). Utilizând metoda de vânzare raportată la preţul pentru un punct de raiting (CPP – cost per point), ca bază este luat raitingul după Auditoriul postului TV, raportat la lungimea unui spot de 30 de secunde (EqGRP sau 30”GRP).

A doua metodă a devenit posibilă doar după ce în octombrie 2003 a apărut compania de monitorizare TV MR MLD – reprezentant oficial al companiei AGB Nielsen Media Research (la ziua de azi este lider la nivel mondial după efectuarea măsurătorilor telespectatorilor în mai multe ţări), care realizează monitorizarea audienţei, care vizionează televizorul prin intermediul aparatelor people-meter.

ПечатнаяМашинкаMercedes

Diferenţa principială dintre cele două metode descrise mai sus constă în faptul că odată ce cumpărăm minute plătim pentru difuzare, iar când cumpărăm raitinguri de facto, platim pentru vizualizările auditoriului. Această caracteristică distinctivă pune în evidenţă eficacitatea cumpărării raitingurilor, apărută drept rezultat al evoluţiei cercetărilor şi măsurărilor TV. Mulţi advertiseri privesc sceptic cumpărarea raitingurilor, neacordând încredere acestor cercetări, dar de fapt aceasta neîncredere o putem compara cu dactilografierea la o maşină de scris din anii ’60, în timpurile existenţei gadget-urilor de ultimă oră şi a tabletelor ultramoderne.

FACTORI CE STABILESC PREȚUL PUBLICITĂȚII LA TV

Procesul de stabilire a preţurilor este destul de simplu, dar depinde de mulţi factori, care la rândul lor au un impact direct asupra rezultatului final – preţul plasării la televiziune. Deci haideţi să încercăm să le specificăm pe cele mai importante dintre ele:

  1. Volumul total al bugetului reprezintă punctul de plecare pentru calcularea costului publicităţii la TV. În acest caz acţionează legile pieţei – cu cât este mai mare bugetul, cu atât mai mic va fi preţul. Prin urmare, giganţii publicitari sunt cei care se bucură de cele mai atractive preţuri, însă, după cum arată experiența, cu o planificare corectă şi o strategie reușită de buying, succesul le poate zâmbi şi jucătorilor secundari.
  2.  Formatul. Posibilităţile emisiei televizate sunt atât de vaste, încât permit promovarea produselor/serviciilor în zeci de modalităţi. Plasarea publicităţii la televiziune poate fi clasificată conform tipurilor de bază:
    • Publicitatea directă – plasarea lineară;
    • sponsorizare;
    • product placement;
    • inserţiile grafice;
    • reportaj/interviu;
    • proiect personal (produs VIP).
  3. Splitul canalelor. De la alegerea splitului canalelor, popularitații lor și posibilităţii de acoperire, preţul poate varia considerabil: preţul plasării la canalele cu acoperire naţională, de exemplu canalul Prime, este cu mult mai mare decât la canalele din nişa locală. În mare parte, alegerea splitului depinde de produs, scopurile campaniei publicitare și caracteristicile distinctive ale auditoriului țintă, dar şi de alţi factori.
  4. Cronometrajul spotului. În funcție de lungimea spotului, se va schimba şi preţul pentru plasarea lui. De obicei, pentru plasare, se utilizează un split dintre versiunea lungă şi versiunea scurtă al spotului publicitar.
  5. Cota Prime time/Off time. Luând în considerație diferenţa practic dublă de preţ dintre prime time/off prime time, poate fi asigurată reducerea costului de plasare prin ponderea mai mare a cotei off prime time.
  6. Sezonalitatea. Pe lângă momentele analizate, o influenţă semnificativă asupra preţului final îl are factorul sezonalităţii – în funcție de perioada plasării, preţul poate fi mai mic sau mai mare decât preţul de bază. Conform price list-ului, lunile martie-aprilie, octombrie-decembrie – sunt lunile cu adaos comercial; iar ianuarie-februarie, iunie-august – sunt lunile cu preţ redus.
  7. Numărul lunilor de plasare activă formează bugetul mediu lunar, respectiv concentrarea bugetului pe o perioadă mult mai scurtă de timp permite optimizarea preţului în comparaţie cu extinderea lui pe toate 12 luni.
  8. Condiţiile de plată. De regulă, în condiţiile plăţii în avans, mulţi selleri oferă reduceri adăugătoare, care contribuie la diminuarea preţului de plasare.

Informația de mai sus reprezintă doar o parte din totalitatea de factori, care influenţează preţul final de plasare a publicităţii la TV în Moldova. Este doar vârful vizibil al unui iceberg mare, al unei mari „bucătării media” cu numele ARTA de BUYING. Din această cauză analizînd subiectul – “Cât costă publicitatea TV în Moldova?” – răspunsul potrivit la întrebarea “Ce aveţi? ar fi “Dar de ce aveţi nevoie?”

Drept urmare, doar voi hotărâţi, cât este de simplu sau complicat. Vă veţi descurca, dacă aveţi destulă experienţă, competenţe şi abilităţi, dar sugestia noastră ar fi să vă încredeți într-o echipă de profesionişti.

Cum spunea unul dintre fondatorii de publicitate moderne, John Wanamaker: „ Jumătate din banii pe care i-am cheltuit pentru publicitate s-au irosit, problema este că eu nu ştiu pentru care jumătate!” Cu părere de rău, puţine lucruri s-au schimbat de la pronunţarea acestei fraze geniale. Advertiserii înţeleg că publicitatea TV este necesară, dar nu întotdeauna înţeleg cum să o cumpere.

Dacă mai aveţi întrebări, noi venim cu dorinţă de a vă ajuta în găsirea răspunsurilor, folosind experienţa, resursele şi cel mai important, profesionalismul nostru.